Nawet trzysta nut może wyśpiewać na jednej sylabie kapłan sprawujący liturgię w rycie mozarabskim. Przebogata w melizmaty, misteryjna muzyka, która swymi korzeniami sięga czasów starożytnych, przenosi słuchaczy w inny wymiar duchowy. Dziedzictwo śpiewu sakralnego z Półwyspu Iberyjskiego przedstawi Marcel Pérès – kochany przez publiczność, nieobawiający się kontrowersji, jeden z najsłynniejszy artystów-badaczy dawnej twórczości – wraz ze swoim znakomitym zespołem Ensemble Organum i pochodzącymi z Maroka śpiewakami z tradycji Samaa.

Chorał mozarabski wywodzi się z rytu wizygockiego obecnego w Kościele w Hiszpanii we wczesnym średniowieczu. Co ciekawe, zakładał on użycie łaciny – w tym samym czasie w Rzymie msze celebrowano jeszcze po grecku. Muzyka składająca się na ten ryt jest starszą formą niż chorał gregoriański. W 711 roku ludy z północnej Afryki przekroczyły Cieśninę Gibraltarską i stopniowo opanowały znaczną część Półwyspu Iberyjskiego. Najeźdźcy pozwolili Hiszpanom pozostać chrześcijanami, musieli oni jednak opłacać dodatkowy podatek i nie mogli zajmować wyższych stanowisk administracyjnych. Zmuszeni byli też przejąć obyczajowość i styl życia przybyszów, przez co nazywano ich musta’rab, co znaczy „upodobniony do Arabów”. W ten sposób powstało określenie „mozarabowie”, używane w odniesieniu do chrześcijan żyjących wśród muzułmanów na podbitych przez islam terenach Hiszpanii. W XI wieku papież Grzegorz VII postanowił ujednolicić sposób sprawowania mszy świętej w całym Kościele, wprowadzając wszędzie ryt rzymski. Jednak dla mozarabów ich lokalna liturgia była ważną formą zachowania chrześcijańskiej tożsamości w muzułmańskim otoczeniu, dlatego ojciec święty zgodził się, by w Toledo dalej odprawiano mszę w rycie mozarabskim. Do podtrzymania tradycji przyczynił się wielce arcybiskup Francisco Jiménez de Cisneros – to właśnie do piętnastowiecznych śpiewników z czasów rządów tego metropolity sięgnął Pérès, przygotowując program tego koncertu. Wywodzący się z czasów starożytnych ryt i jego muzyka przetrwały do współczesności, a wierni doczekali się w XX wieku, w ramach posoborowej odnowy liturgii, papieskiej zgody na sprawowanie rytu mozarabskiego w całej Hiszpanii.

Piękno w prostocie, operowanie recytatywami stosowanymi w dialogu kapłana z ludem oraz śpiewem zdobnym w liczne i bardzo rozbudowane melizmaty – to cechy chorału mozarabskiego. Badacze wskazują w mozarabskiej muzyce i rytuale elementy wywodzące się prawdopodobnie jeszcze od pierwszych gmin chrześcijańskich. Twierdzą też, że ryt ten rzuca światło na celebrację liturgii w starożytności – w czasach chrześcijan gromadzących się w katakumbach, a nawet pierwszych wspólnot ochrzczonych w Jerozolimie.


Zapraszamy na wyjątkowy koncert symfoniczny, który odbędzie się w niedzielę 1 września 2019r głogowskiej kolegiacie o godz. 17.00.

Na koncercie tym będzie wykonany utwór angielskiej kompozytorki Hazel Leach Symfonia Pokoju „Dona Nobis Pacem”. W wykonaniu  orkiestr PSM we Wschowie i Orkiestry z Luckau 50-cio osobowa orkiestra symfoniczna, która złożona jest z młodych muzyków z Polski, Niemiec. Orkiestrze towarzyszyć będzie kolegiacki chór „Magnificat”.

Symfonia Dona Nobis Pacem to niezwykle przejmujące muzyczne wołanie o Pokój, o który wciąż powinniśmy walczyć a młodzi muzycy z różnych krajów w oparciu o swój talent starają się budować muzyczne pomosty pokoju. Wyjątkowo wzruszająca ostatnia część utworu to wspólne (wraz ze słuchaczami) śpiewne wołanie o Pokój w kanonie „Dona Nobis Pacem”- Obdarz nas Pokojem. 

Tegoroczna edycja cyklu koncertów „PRZEDSIONEK RAJU”, organizowanych przez Fundację Muzyki Dawnej „CANOR”, poświęcona jest twórczości Antonio Vivaldiego i Jana Sebastiana Bacha.

W Głogowie zaplanowane są dwa występy w ramach tego przedsięwzięcia.


W tym roku oba koncerty odbędą się w miejscowej kolegiacie pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Pierwszy z nich już 19 czerwca, drugi natomiast 30 lipca. Oba rozpoczną się o godzinie 19.00.Będą to koncerty orkiestrowe, stąd też – ze względów technicznych – w tej edycji nie będzie koncertów w Muzeum Archeologiczno - Historycznym.

Zatem, w tym roku zapraszamy do „PRZEDSIONKA RAJU” w głogowskiej kolegiacie na Ostrowie Tumskim.


Więcej o przedsiębwzięciu na stronine www.przedsionekraju.pl

Odbędą się w dniach 22-24 marca br. w Głogowie.

Rekolekcje te przeznaczone są dla małżeństw, niezależnie od wieku, światopoglądu, wyznania, stażu małżeńskiego oraz skali problemów dzielących małżonków. W obecnej sytuacji wiele par niesakramentalnych, szukając swego miejsca w Kościele, w swojej złożonej sytuacji nie mogą znaleźć odpowiedniej pomocy. 

Koszt  pobytu w domu złotych 170 zł od osoby (zakwaterowanie i posiłki). Miejsce rekolekcji : DOM „Uzdrowienia Chorych” pl. kolegiacki 10 67-200 Głogów.

 

Zgłoszenia przyjmują i bliższych informacji udzielają : 

 

Ks. Rafał Zendran  - Pl. Kolegiacki 10, 67-200 Głogów  tel. 722 322 122 

 

 

REKOLEKCJE WIELKOPOSTNE Par Niesakramentalnych 2019 PROWADZI: KS. Rafał Zendran

 

 

PROGRAM REKOLEKCJI

Piątek – 22.03

18.00 – Zakwaterowanie ( msza parafialna) 

19.00 – Kolacja

20.00 -  Nabożeństwo Pasyjne (kaplica)

w tym Konferencja I (kaplica)

 

Sobota – 23.03

  8.00 – Jutrznia (kaplica)

  8.30 – Śniadanie

  9.30 – Konferencja II (kaplica)

11.30 – Eucharystia (kaplica)

13.00 – Obiad

15.00 – Koronka do B. Miłosierdzia. + Konferencja III (kaplica)

16.30 – Spotkanie w grupach ( grupy dzielenia) (rozpoczęcie w auli)

18.30 – Kolacja

19.30 – Adoracja Najświętszego Sakramentu (kaplica)

20.30 – Spotkanie przy stole (refektarz ośrodka)

 

Niedziela –24.03

  8.00 – Jutrznia (aula)

  8.30 – Śniadanie

  9.00 – Konferencja IV (kaplica)

10.45 – Eucharystia (kaplica)

12.00 – Obiad